Monday 15 September 2014

Day 1 (14/9/14) : Atkins Diet Challenge

Salam..

Ceh.. Suka2 hati kasi nama challenge kan.. He he biar poyo asal Atie dpt benefit .. Self-motivation la jugk ni..

Breakfast : 3 poached eggs

pagi ni Atie rebus 5 biji telur kononnya nk buat half-boiled egg tp sudahnya lmbt padam api sbb tgh gosok baju kerja. Masa nk buka telur tu kemain lg pecahkan kulit bawah air sbb nk kupas kulit yg panas gile tu..sekali dh nk abes kupas, mcm lembut je isi telur kt dlm tu, terus capai mangkuk.. Alhamdulillah, x semena2 'ter'jadilah Poached Eggs.. Ok la tu.. So, 3 biji aku bedal, 2 biji lg Abang makan :)

*anggaran carbs :
                            - 3 poached eggs (large) = 1.14 g
                            - 1 ml kicap tamin = 0.4 g (calculate dr nutrition info pd botol)
                               Total (breakfast)  = 1.54g





Lunch : Sirloin Steak

By 12.30pm, perut tetiba je rs lapar.. Sblm tu berlagak ngn member, rs kenyang gile wpun mkn telur pagi ni jam 7.30am. Aku decide nk try mkn steak wpun aku sbnrnya x suka steak. Kwn rekemen ke Selera Cik Siti, kami kuar lunch bertujuh :) as planned, aku order Sirloin Steak yg berharga RM16 itu & air suam. As usual, set steak ada 1 small bun, french fries, coleslaw & black pepper gravy melimpah. Utk diet ni, Atie ketepikan french fries & coleslaw & offer kpd kwn2.. Alhamdulillah ada yg sudi habiskn dgn mulut terbuka 😉 1 prob bila nk asingkn gravy tu.. Nk kene potong steak tu n tolak2 kuah tu guna pisau.. Sgt sopan aku makan td.. Biasanya klu mkn black pepper sauce, pasti licin dicicah dgn fries.. Fuhh.. Mmg menggoda.. Seb baik member kasi semangat jitu plus terbayang figura aku dpn cermin yg aku tilik hari2.. Aku mesti teruskn azam aku sungguh2 utk kembali yakin berposing dpn cermin sendiri ;) alhamdulillah, godaan berjaya ditepis dgn sekali pusingan kepala me arah main smbil bersembang ttg menu utk dinner nanti.

* anggaran carbs : 200g sirloin steak = 0 g <-- what??

Okla, nk sedapkan hati, aku plus sket la black pepper sauce yg ada gk terpalit kt cebisan2 steak td..

*anggaran carbs : blackpepper sauce : 2 tsps = 0.16 g

                        Total (lunch) = 0.16g

--> gmbr lunch x amik lak sbb rushing nk jmpa KUP

Dinner : Fried Egg (telur dadar) berinti Sardines

Yg ni aku masak ikut apa yg ada je. Aku gi shopping kt Pantai Timur Tmn Bendahara balik keje td, adala aku beli 3 tin sardin, 10 biji telur, sawi, salad, ikan bilis, shallots, garlics, ginger .. yg plg aku nk cari ialah cauliflower sbb dh berangan nk masak "nasi" goreng kampung versi Atkins dgn gantikan nasi with cauliflower celur.. Tp sayang sungguh bila stok yg ada kt situ semuanya dh buruk. Terus ilang selera aku. So have to mkn telur lg utk survive ini malam drpd aku terjebak mkn bukan2 kt umah nanti.

Balik umah, solat Asar, dgn berbekalkan semangat membara, aku terus me dapur n siapkan menu pilihan aku..telur dadar inti Sardin.. Letak je la nama asal paham.

* anggaran carbs:
                     - 3 eggs (fried) : 1.21 g
                     - 2 cups green leaf lettuce (shredded) : 2.01 g
                     - 2 ekor sardine 57g each (buang tomato sauce) : 2.43 g (calculate dr nutrition info pd tin)
                     - 5 shallots (2 tbsps chopped): 3.36 g
                     - chilli (0.1 cup) : 1.97 g
                     - black pepper (1 dash) : 0.06 g
                        Total (dinner) = 11.04 g





Snacks : 2 biji duku .. Huhu x leh nk tolak sbb mak mertua hulur kt tangan aku.. aku check dlm blog PuanBee aku jumpa carbs utk langsat je.. Langsat (10 biji), carbs = 7 g .. kira sama la tu buat masa skrg..

* anggaran carbs: - 2 biji duku : 1.40 g
                               Total (snacks) = 1.40 g

So, jom kira brp carbs aku ambil 1st day ni.. (cam byk je aku tgk sekali imbas)

                             Total Carbs Intake  = (1.54 + 0.16 + 11.04 + 1.40) g
                                                             = 14.14 g carbs

Alhamdulillah....

p/s: tips yg aku dpt dr kwn arini:
- klau nk mkn chicken chop, buang bahagian salutan tepung
- 1 jam sebelum tidur elakkan minum air
- no heavy food 3 hours b4 sleep

No comments:

Post a Comment